Se Seatem Ibizou na plyn daleko a levně

Model Seat Ibiza získal od letošního roku nový facelift, s nímž do Čech přišla i nová verze na propan-butan. Ta osloví zejména ty, kteří chtějí na provozu auta co nejvíce ušetřit. Tankovat s touto verzí totiž můžete klidně až po tisíci najetých kilometrech.

Modernizace vozidel obvykle přichází v druhé polovině jejich životního cyklu. U Ibizy přišlo poněkud později, ale zato se náležitě povedlo.

Faceliftem prošky všechny tři verze. Třídveřový hatchback, pak pětidveřový I  kombík. Seat Ibiza má přepracovaný přední a zadní nárazník, novou mřížku před chladičem a když si připlatíte za bixenonové světlomety – to je v téhle kategorii snad unikum – dostanete do nich proužky LED diod pro denní svícení.

Mimochodem, je to jedno z mála aut, kde se designéři s touto technologií vypořádali opravdu se ctí. Světla jsou oproti předchozímu provedení trochu hranatější, prý to naznačuje směřování designu dalších seatů. Mají mít velmi podobné přední lampy a být hranatější.

Největší novinkou je v kabině zvětšená schránka před spolujezdcem, z původních 4,7 litru narostla na víc než dvojnásobek (10,7). Úprav se dočkala také grafika v kapličce pod volantem a panel ovládání klimatizace.

Technika a všechno ostatní zůstaly stejné. Ibiza je jen kvůli novým nárazníkům o devět milimetrů delší, stejné zůstaly ostatní míry včetně velikosti kufrů (292 5dv. hatchback, 430 kombík).

Naladění podvozku a jízdní vlastnosti se nezměnily. Ibiza je stále velmi jistá, má spíše tvrdší podvozek a můžete s ní upalovat i vyššími než dálničními rychlostmi bez zaváhání. Je moc příjemná na ovládání a třeba řidičky mající panický strach z rozjezdů do kopce uklidní speciální vychytávkou, která nechá auto zabrzděné ještě chvíli po uvolnění prostředního pedálu. Na start bez nežádoucího couvnutí tak má šofér klid a čas.

Kabina je pro průměrně rostlou posádku dostatečně velká. Kufr je na běžné použití akorát velký a vcelku dobře přístupný. Pokud ale chcete používat pětidveřovou ibizu jako rodinné auto pro přepravu dítěte s kočárkem, zajděte si předem do autosalonu vyzkoušet, jak se tam nakládá. Hrana kufru je v ještě snesitelné výšce, horší je to s koncovými světly, které nákladový otvor ve spodní části zužují a zasahují lehce do kufru. Ne každý kočár se tam pak pohodlně vejde.

Základním motorem pro ibizu je tříválcový 1,2 s cenovkou 221 900 korun; té se vyhněte obloukem, pokud neplánujete jen pojížďky po městě. Seat se zákazníkům snaží "protlačit" hlavně přeplňovanou dvanáctistovku TSI, se kterou má ibiza 105 koní. Naopak ceny turbodieselů jsou tak vysoko, že vám myšlenky na laciné ježdění na naftu znechutí jen pohled do ceníku: nejlevnější 1,2 TDI stojí 295 900. To se vyplatí jen těm, kdo najezdí obrovské porce kilometrů.

Mnohem zajímavější volbou pro spořílky se zdá plynová varianta. Verze s motorem 1,6 má totiž dvě plnohodnotné nádrže, do té usazené na místě rezervy se tankuje propan-butan (LPG). Třídveřová "plynová" ibiza vyjde na 284 900, pětidveřová na 292 900 Kč. Do kombíku bohužel plynový pohon nepořídíte.

Hledáte nejlevnější povinné ručení pro váš vůz? Využijte Srovnávač pojištění vozidel a ušetřete. Po zadání několika parametrů si můžete vybrat z nabídky více než deseti pojišťoven.

Seat uvádí, že kilometr jízdy s Ibizou 1,6 LPG (59 kW) vyjde na 1,27 koruny, záleží na ceně, za kterou plyn kupujete. Tovární zástavbu plynové nádrže nevnímáte, jen na středovém panelu úplně dole ve schránce před řadicí pákou přibylo tlačítko přepínání mezi plynovým a benzinovým pohonem. A na displeji mezi budíky v kapličce pod volantem vás systém informuje, na co jedete a kolik plynu je v nádrži. Že jedete na propan-butan také hlásí zelená kontrolka na otáčkoměru; když začne plyn docházet, rozsvítí se ještě oranžová. Startujete a rozjíždíte se na benzin, pak se spalování okamžitě automaticky přepne na LPG.

Kombinovanou spotřebu udává výrobce 7,6 l na sto kilometrů. V provozu na benzin se toho v pohodě udržíte. Plynu spotřebuje osmiventilový benziňák MPi upravený na pohon plynem přímo z výroby kolem deseti litrů. Objem plynové nádrže, která vyhnala zpod podlahy kufru rezervu, je přes padesát litrů. Při svižném ježdění po dálnicích a poskakování po městě nám vystačila na víc než pět set kilometrů. K tomu připočítejte standardní pětačtyřicetilitrovou nádrž na benzin a vyjde vám dojezd na jedno natankování obou paliv přes tisíc kilometrů.

Osmdesátikoňovou atmosférickou jedna-šestku musíte ke kalupu trochu popohánět. S řadicí pákou pětistupňové převodovky pak pracujete tak, aby měl motor dost otáček. Při klidné jízdě si ale nechá líbit i převalování kolem patnácti set otáček. Motor není žádný dravec, ale z ibizy nedělá ani loudu. Samozřejmě pro jízdy s plnou zátěží výhradně levým dálničním pruhem to ideální volba není, ale pro normální ježdění je Ibiza Bi-Fuel ideální parťák.